Home  /  Blog  /  De verleiding van afslankshakes

Vorig item Volgend item

De verleiding van afslankshakes

20-07-2020

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen naar de afslankshakes grijpen. Wie kent het niet, je zit in een loep van 5 kilo, je valt af en bereikt een bodem. Tegen de tijd dat je de bodem bereikt is je geduld op en verlang je naar eten. Dit verlangen is in strijd met het verlangen naar je slanke lichaam. Over beide verlangens ga je je schuldig en boos zitten voelen. Je wilt het één maar doet het andere…. Hoe stom is dat? Niet, zeg ik. Het  is heel logisch. Je bent namelijk niet één persoon maar je hebt meerdere delen in je en néé geen schizofrenie. Je bent niet alleen op een gezond voedingspatroon welke is ingefluisterd door je eigen gezondheidsdeel, je ben ook levensgenieter welke is ingefluisterd door je levensgenieter deel die vooral niet al te moeilijk wil doen. Je volwassene deel wil van jou dat je beide rollen goed verdeelt maar je kind deel zegt ‘fuck it’ ik doe wat ik lekker zelf wil en dan heb je de poppen aan het dansen (conflicterende delen). Jij zelf voelt de frustratie maar kunt het niet plaatsen. Even snel afvallen kun je bijna vergelijken met even snel geld winnen. De kans is klein dat het lukt, maar de kans is er. De kans dat je verliest is veel groter maar voor het gemak wil je daar even niet aan denken want je gaat voor die ene kans… Net zoals die ene keer dat het wel lukt met even snel afvallen. Je denkpatroon is verkeerd met snel afvallen maar je zit vast in de verleiding. En die verleiding is heel begrijpelijk. Snel door de hongerpijn heen, snel de kilo’s kwijt, snel slanker worden, snel een maatje minder. Maar dat betekent dan ook snel aankomen want je lichaam verstaat niet snel, je lichaam heeft tijd nodig. Tijd om het gewicht te verankeren, tijd om de overtollige kilo’s af te voeren, tijd om opnieuw balans te vinden. Door snel aan te komen creëer je een verkeerde loep waar je bijna niet meer uitkomt omdat je lichaam doet wat jij het leert, snel afvallen, snel aankomen. Wat kun je doen om hier uit te komen? De tijd nemen om je eetpatroon en beweegpatroon aan te passen. Je weet uit ervaring dat als je langzaam afvalt je ook niet snel aankomt, tenminste niet zó snel. Er is ook niet zoiets als snel geld verdienen en snel rijk worden. Je hebt meer aan bewust uitgeven en bewust sparen. Je komt er minder snel maar je raakt dan ook niet alles in één keer kwijt. Het is een gedachten loep een soort van kronkel waar je in vast kunt zitten, zeker als je al tig diëten hebt uitgeprobeerd dan weet je waar ik het over heb. Neem een stap terug en gun jezelf de tijd om anders en beter te leren eten en bewegen, zet je zelf niet zo onder druk. Hoge druk moet altijd ergens ontsnappen en vaak ontsnapt de hoge druk niet op een prettige wijze in een eetbui.

Je zit vast

Weer terug naar de 5 kilo loep, de verleiding ligt hem in het snel even wat afvallen dan heb ik een begin. Maar snel is niet echt snel. Je maakt je lichaam aan het schrikken en je hormonen door de war waardoor je veel stresshormonen creeërt.  Het snelle verlies is veel spiermassa met vocht. Spieren kun je vergelijken met de koelkasten van je lichaamhuishouding. Daar worden de eerste koolhydraatvoorraden naar toe vervoerd en pas als laatste naar je buik/lichaamscellen (de inmaakpotten van je huishouding). De spieren echter heb je nodig om je energievoorraad op peil te houden en om de oven van je lichaam goed te verbruiken en warm te houden (is tevens een verwarmingsketel). Spieren (fundering van je  huis) houden je skelet in de goede stand en trekken je vel mooi strak als je traint. Zonder spieren verbruik/verbrand je veel minder waardoor je dus ook minder kunt eten en sneller aankomt omdat je minder verbrandt. Dus als jij plotseling veel minder eet, gooi je als het ware de koelkast uit je huis samen met de verwarmingsketel en heeft je huis geen voorraad meer en kan het zichzelf niet verwarmen. Oh jee, de stresshormonen vieren hoogtij, geen eten geen verwarming en het fundament van je huis is aan het wegrotten. “We moeten vasthouden denkt je huis dan, anders stort ik in elkaar”. Boem daar heb je het dus, je bent een jo jo geworden.

Ja maar wat is dan de oplossing?

Ja dan moet ik zeker heel veel eten en duurt het megalang voordat ik wat slanker ben en kan ik niet mijn geliefde bikini of skipak of jurk aan.

De oplossing is eerlijk zijn naar jezelf. Je weet heel goed wanneer jij aankomt en hoe het voelt als je kleding strakker komt te zitten. Bewust zijn is de sleutel. Wakker zijn is een ander woord voor bewustzijn en betekent helder blijven wat je eet, hoeveel je eet en wat je nog vandaag mag eten. Net zoals budgetteren. Je kunt op een terrasje gaan zitten en bestellen wat je wilt maar als je niet van te voren weet wat je banksaldo is  kun je voor vervelende verrassingen komen te staan. Zo kun je ook met je eten omgaan. Eten en drinken wat je wilt en tegen jezelf zeggen dat het allemaal wel wat meevalt en ‘opzettelijk’ vergeten te wegen. Dus je kunt op tijd beginnen met je eetpatroon bijschaven en afslanken of iedere tijd, dus altijd opletten op wat je eet en drinkt. En dát is het harde werk, continue bewust blijven wat je ‘uitgave’ patroon is en bijsturen (op tijd) waar nodig.

Acceptatie

Moeilijke situaties zullen er altijd zijn waarbij je wordt getest of je wel of niet toegeeft. Je kunt het ook zien als onmiddellijke bevrediging of uitgestelde bevrediging. Onmiddellijk is toegeven aan je reptielenbrein die alleen maar het nú verstaat. De uitgestelde bevrediging activeer je door je prefrontale kwab te activeren door na te denken en stil te blijven staan bij de consequenties van je gedrag. Actie-> reactie->= gevolg actie-> reactie=gevolg. Maar óók….jezelf vergeven als het 100 keer verkeerd gaat en opnieuw blijven proberen en doen van bewustzijn en in wording naar dat bewustzijn.

Geef jezelf 100 keer de kans en druk op reset bij 99 keer en begin opnieuw

Acceptatie is het besef dat het onderhouden van je gewicht nooit klaar is, nooit af. En dat het niet altijd van een leien dakje gaat  en soms veel meer van je vergt om nee te zeggen tegen alle verleidingen. Als je altijd van jezelf moet presteren en perfect je gewicht moet onderhouden zet je jezelf heel erg onder druk. Als je van jezelf mag falen en jezelf beloofd dat je altijd je best zal doen, steun je jezelf het beste en durf je het ook eerder weer ‘beter’ op te pakken.

Geniet van de ontdekkingsreis naar de slankere en gezondere jij

Een andere benadering klinkt makkelijker dan het is, zeker als je gewend bent jezelf onder druk te zetten om te presteren of heel boos te zijn (op jezelf) als het niet lukt. Probeer kleinere afspraken te maken met jezelf in plaats van grote verwachtingen te eisen. Probeer in onsjes te denken niet in kilo’s. Een pakje boter weegt 250 gram en 250 gram afslanken is veel in vet. Maak een stappenplan voor jezelf wat je gaat doen, bijvoorbeeld 2 halve glaasjes wijn in plaats van 2 volle bellen glazen wijn. Geen snoepjes kopen die jij lekker vindt. Niet te snel eten, genieten van je eten. Afleiding zoeken als je het moeilijk hebt. Een leuke hobby zoals tekenen, verven, haken om jezelf en je handen af te leiden van eten.

Julia de Clerck

Julia de Clerck

Mijn missie is jou helpen de beste versie van joú te ontdekken!

Recente Posts:

Soms wil je het gewoon niet alleen doen………

Het helpt echt om lotgenoten te zoeken die net zoals jij hun moeilijke momenten kennen. Gedeelde smart is halve smart maar is echt waar!

Wil jij meer tips over je voeding of een plan? Je kunt hier mijn E-boek bestellen als leidraad.

Wil je een gesprek (telefonisch of in de praktijk) om niet alleen tips te horen maar een andere kijk op jouw voedingspatroon en leefstijl. Vaak weet je wel wat je moet doen maar heb je behoefte aan een sparring maatje. Aan iemand die jouw kijk op je persoonlijke vraagstukken kan ‘reframen’. Of kan steunen in je eigen plan van aanpak. Want ja we hebben allemaal een coach nodig. Hoe vaak pakken we niet de telefoon op om te horen hoe een ander over een bepaald probleem denkt, en zodoende kunnen we dan ons eigen voornemen en gedachten erover bijschaven.

Maar misschien wil je toch wel weer gaan sporten in een veilige omgeving en écht iets doen aan je fitheid en een daadwerkelijke stok achter de deur? Neem gerust contact op met mij voor de mogelijkheden!

Contactgegevens

Bolster 6
9281 KK  HARKEMA

Tel: 06-52 34 33 47
E-mail:
Volg ons:

 
Button