Home  /  Blog  /  Trauma 'dik' denken

Vorig item Volgend item

Trauma 'dik' denken

11-08-2020


Na de groepsles is er altijd gelegenheid voor wegen, vragen stellen en gewoon even van gedachten wisselen onder het genot van een kop koffie of thee. Tijdens één van onze ná training gesprekken kwam een vraag aan de orde over de angst om weer aan te komen ná een klein of groot gewichtsverlies.

Dit is trauma verwerking, kwam mijn spontane antwoord. Dit kwam binnen, want dat is het ook. De angst is zó groot dat het een trauma is.

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat als je eindelijk je kilo’s bent kwijtgeraakt dat je merkt dat je angst om aan te komen zó groot is dat je steeds minder gaat eten? Dat je steeds meer gaat letten op wat je eet, hoe je eet, wanneer je eet. Dat je een soort van valkkuil voelt waar je niet zo goed uit kunt komen, dat je ín de valkkuil van angst zit? Bij de een uit de angst zich in bijna helemaal  niet meer eten en bij de ander uit de angst zich in helemaal los laten en doorslaan.

Deze angst is legitiem. Na al je keiharde werk om af te vallen heb je eindelijk je doel bereikt. Je bént er, dénk je dan… Maar dan merk je dat op gewicht blijven nog veel moeilijker is. Hoe komt dit? Een van de redenen is dat je een doel hebt bereikt. En wat gebeurt er als je een doel hebt bereikt? Dan haal je opgelucht adem en ontspan je. Echter bij een situatie als je gewicht behalen en vasthouden kun je nooit echt helemaal ontspannen want je moet altijd helder blijven, altijd bewust blijven wat je wel en wat je niet wilt/kunt eten. Met andere woorden, het is nooit klaar. Dat is de misvatting. Dat het klaar is. In mijn eetbuien tijd (ik was 18 jaar) dacht ik dat ik klaar was als ik die 10 kilo kwijt was en ging ik doodleuk shoppen in de supermarkt voor mijn favoriete voeding. Dit was boterkoek, slaatjes en dropjes. En thuisgekomen ging alles in één keer op. Het mocht immers van mezelf want ik was ‘klaar’ met mijn doel. Vervolgens kwam ik weer aan. Dan was er altijd een fase van onverschilligheid en berusting. Zo’n fase van, ik heb al zo lang mijn best gedaan, ik moet nu even ontspannen. Straks, straks komt het wel weer. Dán een fase van…. Shit! Ik heb het weer zo ver laten komen, een fase van weer wakker worden dus. Een fase van complete helderheid na de fase van onverschilligheid.

Hoe ga je hier mee om? Hoe ga je met jezelf om?

De eerste stap is herkennen en erkennen naar jezelf toe dat je in een trauma proces zit. Wat is dat dan, dat erkennen naar jezelf? Niet meer, écht niet méér dan er even bij stil te staan, zonder de excuses te maken waarom je het doet, maar er gewoon bewust van zijn. “Kan bewustwording echt zó simpel zijn”, hoor ik je denken. Is dit echt voldoende? Ja dit is echt voldoende. Het benoemen naar jezelf dat je in een trauma verwerking zit en benoemen dat dit oke is. Dat deze angst oke is, het mag er zijn en je gaat er wat aan doen!

Wat heb je dan nodig?

Wat heb je nodig om uit deze valkuil te komen? Je hebt vertrouwen in jezelf nodig om met deze valkuil om te gaan. De valkuil blijft. De angst blijft. Je hersenen zijn in eerste instantie gericht op gevaar en je te behoeden voor het gevaar, voor alle gevaar. Dus ook voor dit stukje angst om aan te komen gevaar. Dit moet je beseffen, dit is niet iets wat je weg kunt stoppen want zo werken jouw hersenen niet. Stop met weg stoppen, begin met accepteren want daar kom je veel verder mee. Zodra je beseft dat de angst nooit weg zal gaan ben je een stap verder in jouw proces om te gaan kijken hoe je er dan mee om kunt gaan. Je hebt vertrouwen in jezelf nodig, in dat deel van jou dat zo dol is op eten, dat alles doét met eten. Hoe ga je met jezelf om? Door op een rijtje te zetten hoe jij omgaat met eten, wat is je patroon hier in. Ben je een emotie eter of verleidingseter. Eet jij vooral ’s avonds, ’s middags of wat zijn jouw trigger/ zwakke momenten. Ken je zelf dan weet je waar je rekening mee moet houden.

Vervolgens kun je met jezelf overleggen hoe je het wilt aan pakken, wat je stappenplan gaat worden. En je er dan op voorbereiden dat je ontzettend vaak faalt in je pogingen om je oude patronen te vervangen voor nieuwe eet gedrag patronen. Nieuw eetgedrag, nieuw gedrag aanleren heeft tijd nodig. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat nieuw gedrag aanleren minimaal 63 dagen tot 3 maanden duurt. Veel mensen die gedragsverandering willen toepassen spreken ook wel over een jaar, zeker voor gedrag wat je al jaren en jaren doet.

Dit betekent dat voorbereiden en uitgaan van falen in je pogingen tot een verandering, jou meer gaat helpen dan alles in één keer goed willen doen! Als je perfectionistisch bent ingesteld wil je dit niet horen of juist wel? Want dit betekent dat je nu wel mag gaan falen! Alleen je gaat er anders mee om! Het mag,  het hoort er juist bij!

“Maar dit wil je niet” hoor ik je denken want “ik wil uit mijn trauma”. Juist accepteren dat je moet oefenen om jezelf te gaan vertrouwen en je moet oefenen om afspraken met jezelf te maken geven jou ruimte om te bewegen om uit die starheid van niet iets willen fout doen te komen. Iets leren heeft tijd nodig, net zoals naar school gaan, leren lopen, leren zwemmen, leren sporten. Zo moet je ook leren afvallen en leren slank blijven. Leren niet meer dik te denken maar normaal slank te denken. Zonder de stress er op te drukken. De angst voor dik zijn beweegt je juist naar stress eten. De angst geeft je juist wat je niet wilt. Angst geeft je boosheid naar jezelf toe. Vertrouwen geeft je wat je wilt, geeft je ruimte om na te denken en om keuzes te maken. Vertrouwen geeft je ruimte om niet meer dik te denken maar jezelf te worden.

Oneindig proces

Afvallen en slanker blijven is een proces en een oneindig proces. Het is nooit klaar. Je moet altijd bewust blijven van de gevaren. Jouw gevaren, jouw triggers. Want die blijven op de loer liggen en jouw hersenen blijven alert op gevaar.  Zodra je gaat voelen dat jouw gewicht en acceptatie hiervan een oneindig proces is ga je meer ontspannen en genieten. Ga je vertrouwen op jezelf. Dit vertrouwen wordt stukje bij beetje groter als je de afspraken met je zelf steeds vaker na (kunt) komt. Onthoud, je zult ook vaak genoeg falen, maar je staat vaker en sneller op. 


Julia de Clerck

Julia de Clerck

Mijn missie is jou helpen de beste versie van joú te ontdekken!

Recente Posts:

Kom gezellig sporten en meepraten over je levenstijl bij Julia


Contactgegevens

Bolster 6
9281 KK  HARKEMA

Tel: 06-52 34 33 47
E-mail:
Volg ons:

 
Button